تنظیم یک درایو کنترل دور
تنظیم یک درایو کنترل دور

درایو هسته اصلی کاربردهای بسته بندی پالت های کالاست

در مقاله قبل درایو را راه اندازی کردیم و موفق شدیم موتور را به چرخش در آوریم. اما این تنها یک راه اندازی اولیه بود. حال باید درایو را به گونه ای تنظیم کنیم که با موتور و کاربرد مورد نظر متناسب شود. همانطور که قبلا بیان شد، تنظیمات روی درایو توسط پارامترها قابل تغییر هستند. درایو های اینورتک 13 پارامتر اساسی دارند که با تنظیم آن ها می توان درایو را برای کار با اکثر کاربردها آماده کرد. پارامترهای پیشرفته تر را در مقالات بعدی بررسی خواهیم کرد.

پارامترها را می توان با کیپد روی درایو تنظیم کرد. همانطور که قبلا بیان شد، کیپدهای اینورتک در دو نوع صفحه نمایش OLED زبان حقیقی و 7seg هستند. در هر دو صورت با فشردن و نگه داشتن کلید منو (کلید میانی کیپد) پارامترها به نمایش در می آیند، حال می توانید با استفاده از کلیدهای جهت بالا و پایین به پارامتر مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید و با فشردن مجدد کلید منو مقدار پارامتر را تغییر دهید و دوباره کلید منو را فشار دهید تا مقدار وارد شده شما در پارامتر مربوطه ذخیره شود. خب روی کاغذ شاید دشوار باشد! اما در راهنمای کاربری همراه با تصاویر به طور کامل توضیح داده شده، و خیالتان راحت باشد، پس از کمی کار کردن کاملا بر تنظیمات مسلط می شوید.

خب پس از این که تغییر دادن پارامترها را فرا گرفتید باید به دنبال تنظیم پارامترهای اساسی موتور یعنی P-07 تا P-10 باشید (البته روی درایو های ECO و P2 این پارامترها به صورت P1-07 با شماره گروه ها دسته بندی شده اند). با تظنیم این پارامترها شما جزئیات موتور را در اختیار درایو قرار می دهید. این به درایو اجازه می دهد موتور را به طور بهینه کنترل کند و از آن مهمتر بتواند از موتور به درستی حفاظت کند. با دانستن جریان نامی موتور درایو می تواند اثر گرمایی جریان موتور را محاسبه کند و در صورت لزوم برای جلوگیری از آسیب به موتور آن را تریپ دهد. باقی پارامترهای مطرح شده نیز فرکانس و ولتاژ موتور را در اختیار درایو قرار می دهند و به درایو اجازه می دهد در فرکانس های مختلف بهترین ولتاژ متناظر را به موتور اعمال کند. در پایان به وارد کردن سرعت RPM موتور صفحه نمایش درایو سرعت موتور را بر حسب RPM به نمایش در می آورد. به طور خلاصه:

P-07 ولتاژ نامی موتور. اگر درایو مناسبی خریداری کرده باشید احتمالا نیازی به تغییر این پارامتر از مقادیر پیش فرض نخواهید داشت.

P-08 جریان نامی موتور. تنظیم این پارامتر به درایو اجازه می دهد از موتور حفاظت کند.

P-09 فرکانس نامی موتور.

P-10 سرعت نامی موتور. تنظیم این پارامتر روی مقداری غیر از صفر تمامی تنظیمات و نمایش های سرعت را از هرتز به RPM تغییر می دهد.

حالا درایو برای کار با موتور آماده است و می توانید تنظیمات بیشتری را برای هماهنگی درایو با کاربرد و بار اعمال کنید. پارامترهای P-01 و P-02 به ترتیب ماکزیمم و مینیمم فرکانس خروجی درایو را تعیین می کنند. مقادیر پیش فرض آن ها 50Hz و 0Hz است. در تغییر دادن سرعت ماکزیمم احتیاط کنید، چرا که وقتی فرکانس یک موتور را به مقادیر بالای سرعت نامی اش افزایش دهید، قله گشتاور موتور افت می کند و همچنین سرعت بالا می تواند برای قطعات مکانیکی و بلبرینگ ها مشکل ایجاد کند.

پارامترهای P-03 و P-04 مقادیر مربوط به زمان شتاب گیری و کاهش شتاب هستند. زمان شتاب گیری برابر است با زمان رسیدن سرعت از 0Hz به 50Hz؛ و زمان کاهش شتاب نیز برعکس آن است. نرخ شتابگیری با توجه به اینرسی بار و موتور محدود می شود. برای مثال برای یک فن بزرگ نباید زمان شتاب سریعی را انتخاب کنید چرا که ممکن است باعث اضافه بار موتور و تریپ شود. شتابگیری های سریع برای موتورهای کوچکتر مناسبتر هستند. زمان کاهش شتاب سریع نیز مشکل زا هستند؛ انرژی برگشتی از طرف بار ممکن است به درایو باز گردد و منجر به تریپ اضافه ولتاژ شود. در این مورد در مقالات بعدی بیشتر خواهیم گفت، فعلا با نرخ های شتاب گیری آرام تر کنار بیایید! تنظیمات پیش فرض 5 ثانیه هستند، اما در درایو های توان بالاتر مقادیر بالاتری مورد استفاده قرار می گیرند.

پارامتر P-05 به نحوه توقف یا استاپ درایو می پردازد. معمولا وقتی یک درایو را استاپ می کنید، فرکانس با نرخ کاهش شتاب P-04 به صفر می رسد. این حالت خوبی است چون شما کاملا می دانید موتور چه زمانی متوقف می شود. اما ممکن است بخواهید موتور خلاص شود تا خودش متوقف شود یا از روش های ترمزگیری بهره ببرید. تنظیم پیش فرض P-05=0 کاهش شتاب تدریجی را اعمال می کند. تغییر این پارامتر به 1 شرایط خلاص تا توقف را اعمال می کند- در این حالت موتور و بار برای مدت کوتاهی خلاص کار می کنند. شکل زیر این دو گزینه را نمایش می دهد

P-06 مربوط به تابع صرفه جویی در مصرف انرژی است. زمانی که این تابع فعال باشد (P-06=1) درایو به طور خودکار جریان مغناطیس کنندگی را در بارهای کم کاهش می دهد. این ویژگی گزینه خوبی برای کاهش مصرف انرژی است در صورتی که تغییرات ناگهانی بار نداشته باشید چرا که باعث خواهد شد سرعت واکنش درایو کمی کاهش یابد.

پارامتر P-11 مربوط به تقویت ولتاژ اعمالی به موتور است. در سرعت های بسیار پایین، موتور از لحاظ تئوری به ولتاژ بالایی نیاز ندارد اما در عمل یک افزایش کوچک در ولتاژ بر تلفات و مقاومت استاتور غلبه می کند. اگر نیاز به گشتاور بالا در سرعت های پایین دارید، می توانید P-11 را کمی افزایش دهید. افزایش بیش از حد این پارامتر ممکن است منجر به اشباع شدن موتور و افزایش حرارت آن شود. در راهنمای کاربری درایو ها می توانید مقادیر مناسب این پارامتر را بیابید. شکل زیر نشان می دهد که این پارامتر چگونه ولتاژ را تقویت می کند.

برای این که تعیین کنید میخواهید درایو را چگونه کنترل کنید و یا از چه راهی به آن فرمان دهید باید پارامتر P-12 را تنظیم کنید. تنظیم پیشفرض این پارامتر (P-12=0) با استفاده از تریمنال های کنترلی امکان پذیر است. با تنظیم P1-12=1 or 2 می توان درایو را با استفاده از کیپد روی آن کنترل کرد. دیگر گزینه هایی که در دسترس است نیز شامل کنترل با استفاده از پروتکل های مخابراتی همچون مودباس (P-12=3 or 4) است. همچنین می توان کنترل درایو را به سیستم های سنسوری PID نیز سپرد. در مورد روش های کنترلی مختلف بعدا به بحث خواهیم نشست؛ در حال حاضر بهتر است تعدادی تنظیمات ساده تر را بررسی کنیم.

آخرین پارامتر از گروه اول P-13 است. در درایو E3، این پارامتر برای انتخاب نوع کاربرد مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این پارامتر می توان خیلی راحت رابطه بین ولتاژ و فرکانس را برای گشتاور ثابت (حالت صنعتی) یا گشتاور متغیر (حالت های فن و پمپ) بهینه کرد. حالت فن همچنین تابع راه اندازی در حال چرخش را فعال می کند که در رابطه با آن بعدا بیشتر خواهیم نوشت. P1-13 روی ECO و P2 متفاوت است و مربوط به پیکربندی ورودی های دیجیتال و آنالوگ می شود، این مورد نیز در مقالات بعدی بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تا به این جا تمامی تظنیمات پارامتری پایه مورد بررسی قرار گرفتند. برای بسیاری از کاربردها نیازی نیست بیشتر از این پارامترها را تنظیم کنید. اما اگر بخواهید با تنظیم مقدار P-14 روی پسورد صحیح می توانید به پارامترهای بالاتر دسترسی پیدا کنید. در مقاله بعدی ما نگاهی به برخی پارامترها و ویژگی های دیگر خواهیم انداخت.